Objavljeno: 25. 6. 2022 u 11:58h
Kafa je jedan od najpopularnijih napitaka širom svijeta, a evo šta treba da znate ako je konzumirate svakodnevno.
Šoljica kafe mnogima je prva stvar za kojom posežu kada ustanu iz kreveta ujutru. Bez obzira na to da li ne možete bez jutarnje šolje omiljenog napitka ili više volite da je pijete kasnije u toku dana, u društvu, ukoliko je pijete svakodnevno, postoji nekoliko stvari koje bi trebalo da znate o uticaju kafe na vaše tijelo.
“Crna kafa sadrži polifenole koji su antioksidanti, odnosno štite ćelije od oštećenja i pomažu tijelu da se očisti od štetnih bioprodukata metabolizma”, kaže dijetetičarka i nutricionistkinja Melisa Prest.
Ona dodaje da kafa sadrži više antioksidanata nego zeleni ili crni čaj, te da ovi antioksidanti pomažu u borbi protiv gojaznosti i štite od brojnih hroničnih bolesti.
Nutricionistkinja Lori Rajt kaže da je studijama dokazano da kafa smanjuje rizik od pankreatitisa, pojave kamena u žuči i bolesti žučne kese. Osim toga, kofein pomaže u pražnjenju crijeva.
Kafa sadrži stimulanse koji djeluju na centralni nervni sistem, poboljšavajući budnost i koncentraciju, kaže nutricionistkinja Elizabet Spenser.
“Neka istraživanja su pokazala da redovno konzumiranje kafe smanjuje rizik od dijabetesa tipa 2, Parkinsonove bolesti i Alchajmera”, kaže nutricionistkinja Prest.
Ona dodaje da je povremeno konzumiranje kafe takođe povezano sa manjim rizikom od koronarnih bolesti srca kod žena.
“Kafa ima brojna svojstva zaštite jetre. Umjereno konzumiranje kafe, od jedne do četiri šolje dnevno, pomaže u borbi protiv alkoholne ciroze jetre, nealkoholne masne jetre, kancera jetre kao i hepatitisa C”, tvrdi nutricionistkinja Spenser.
Ona pojašnjava da paraksantin, koji se u tijelu proizvodi prilikom varenja kofeina, usporava rast ožiljačnih tkiva koja dovode do ciroze jetre, te da oni koji konzumiraju ovaj napitak imaju 84 odsto manji rizik od razvoja ciroze. Takođe, kaže da dvije-tri šolje kafe dnevno za 38 odsto smanjuju rizik obolijevanja od raka jetre.
Ako volite kafu i pijete je u nešto većim količinama, treba da znate i da to može negativno da utiče na spavanje, tj. da vam oteža da zaspite.
“Konzumiranje previše kafe može da ima neprijatne posljedice povećane anksioznosti i nervoze. Unos velike količine kofeina može da ubrza rad srca, podigne krvni pritisak i nivo hormona stresa, što sve dovodi do osjećaja anksioznosti”, upozorava nutricionistkinja Spenser.
S druge strane, kofein podstiče proizvodinju dopamina u mozgu, tako poboljšavajući raspoloženje, dodaje dr Lori Rajt.
Nutricionistkinja Spenser kaže da su studije dokazale da osobe koje konzumiraju po dvije ili više šoljica kafe dnevno imaju niži rizik obolijevanja od dijabetesa tipa 2 u poređenju sa onima koji ne piju kafu. Razlog za to su moćni antioskidanti, magnezijum i kofein, koji pomažu metabolisanje glukoze i povećavaju osjetljivost na insulin.
Ali, ovdje treba napomenuti da se to odnosi na crnu kafu, bez šećera – dodavanje šećera u ovaj napitak može da ima sasvim suprotan efekat.
Kao što svi znamo, kafa sadrži kofein, a stručnjaci su saglasni da ovaj sastojak povećava nivo energije u našem tijelu, pomaže nam da se razbudimo i “napunimo baterije” za dan pred nama.
Izvor: Mondo
Nema komentara
Sakrij sve komentare
Prikaži komentare
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Banjaluka.com. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Banjaluka.com zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara Banjaluka.com nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac takođe prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.